‘Budak Sekolah Lagi Pandai!’ Shin Tae Maki Pemain Bola Sepak Timnas Indonesia

February 20, 2020

Karakter tegas Shin Tae-yong, pelatih tim nasional sepak bola Indonesia, dilihat semakin tegas di hari ke empat latihan pusat Timnas Indonesia di Stadium Madya Senayan, Jakarta pada Selasa (18/2/2020).

Jurulatih berasal dari Korea Selatan tersebut yang dikenali dengan disiplin yang sangat ketat itu tidak malu untuk mengherdik para pemainnya.

loading...

“Kalian hantar bola pun tak reti. Budak sekolah rendah pun boleh hantar bola seperti ini,” jelas Shin Tae seperti dilaporkan laman Kompas Indonesia.

“Kalian ini pemain timnas, tak malu ke?”

Pada latihan terbabit, sentuhan asas satu-dua dilihat terlalu sukar buat pemain Timnas Indonesia. Hantaran yang melalut dan teknik menahan bola yang salah dan kelam kabut dilihat pemerhati di tepi padang lantas menaikkan lagi amarah jurulatih berusia 50 tahun itu.

Latihan pusat Timnas juga dihadiri orang awam yang tertawa melihat wajah pemain timnas yang kerut menerima makian jurulatih mereka.

Rata-rata penyokong bola sepak Indonesia gembira dengan tindakan jurulatih Korea ini dan mereka menganggap pemain bola sepak di Indonesia sombong dan keras kepala.

1,878 views

By Syafiq Freman
@syafiqfreman

loading...