Timnas Indonesia Tewas 1-4 Menentang Persita Tangerang

February 22, 2020

Pasukan Kebangsaan Indonesia melakukan ujian terakhir latihan pusat bersama jurulatih Shin Tae Yong di Jakarta.

Perlawanan persahabatan menentang pasukan yang baru dipromosikan ke Liga 1 Indonesia, Persita Tangerang pada Jumaat, 21 Februari 2020 diadakan dan anak didik Shin Tae tewas 1-4.

1 jaringan Timnas Indonesia berjaya dijaringkan oleh Rizky Pora manakala 4 lagi jaringan Rachmat Irianto, Samsul Arif, Eldar Hasanovic dan Aldi Al Achya.

“Uji coba ini tidak untuk mencari hasil menang atau kalah, tapi lebih kepada peningkatan fisik dan bagaimana pemain bisa mencerna pola permainan yang diinginkan Shin Tae-yong,” kata Ketua Umum (KETUM) PSSI Mochamad Iriawan yang menyaksikan secara langsung latihan timnas di Stadium Madya.

Latihan Ala Tentera Shin Tae

“Para pemain mengakui corak latihan di era Shin Tae-yong memang lebih berat secara fisik, tapi manfaatnya juga terasa sekali. Pada dasarnya mereka mampu menerima dan beradaptasi,” jelas Iriawan lagi.

Shin Tae dilihat sebagai jurulatih yang tegas dan mementingkan kekuatan fizikal dan fitness.

Iriawan mengingatkan, perlawanan ujian kali ini tidak dimainkan oleh pemain utama kerana ia lebih kepada ujian fizikal. Sembilan pemain dari Bali United dan PSM Makassar telah dibenarkan pulang ke pasukan masing-masing lebih awal sebagai persediaan Piala AFC.

“Tentu saja saya belum puas dengan hasil ini, tapi yang penting apa yang diinginkan Shin Tae-yong sudah mulai bisa dimengerti pemain,” kata Iriawan.

Pemain Timnas Indonesia akan kembali ke latihan pusat pada pertengahan bulan Mac sebelum beraksi pada Kelayakan Piala Dunia 2022 menentang Thailand dan United Arab Emirates (UAE).

“Saya minta kepada Shin Tae-yong untuk memaksimalkan benar masa pemusatan latihan ini. Mudah-mudahan kita mendapat hasil yang maksimal pada pertandingan sebenarnya,” jelas Iriawan mengakhiri perbualan.

Shin Tae Optimis Walaupun Tewas

“Kami akui hasil belum memihak kami, namun sebenarnya ini proses. Untuk perlawanan ini, strategi tidak diguna pakai. Saya melihat dari segi fisik dan mental serta pemain dalam keadaan lelah,” kata Shin Tae-yong.

Foto: PSSI.org

Follow Telegram @makanbola untuk dapatkan berita bola sepak Malaysia terus di telefon bimbit anda.
Follow Telegram @makanbola untuk dapatkan berita bola sepak Malaysia terus di telefon bimbit anda.
355 views

By Syafiq Freman
@syafiqfreman

Terbaru